Pod koniec poprzedniego roku przeprowadzony został nabór do II edycji programu tutorskiego „Uczeń jako badacz, naukowiec, odkrywca” na Uniwersytecie w Białymstoku. 12 czerwca 2024 roku odbyło się forum podsumowujące realizację współpracy pomiędzy pracownikami naukowymi UwB a uczniami szkół ponadpodstawowych.
W gronie tych drugich nie zabrakło uczniów Liceum Ogólnokształcącego w Dąbrowie Białostockiej. Trzy uczennice : Zuzanna Pigiel, Sabina Fiedorowicz i Aleksandra Budnik znalazły się w elitarnej grupie 22 młodych badaczy, którzy swoje badania i projekty realizowane we współpracy z kadrą naukową UwB doprowadziły do końca. A była to tematyka wyjątkowo interesująca.
Sabina zmagała się z problematyką : „Złudzenia umysłu kontra symulacje, ciągi losowe – metody Monte Carlo, język Maxima”. Pracowała pod opieką prof. dr. hab. Edwarda W. Piotrowskiego, Zuzia kontynuowała zmagania projektowe w temacie : „W co rodzice i dziadkowie grali, kiedy byli mali?” wspólnie z dr hab. Urszulą Wróblewską, zaś Ola wspólnie z dr. Marcinem Kolembą zajęła się „Psychologią pozytywną w kontekście jakości życia młodzieży szkolnej”. Zarówno uczniowie zaangażowani w program tutoringu, jak i kadra naukowa Uniwersytetu w Białymstoku podkreślali, że wspólna praca przyniosła satysfakcję i wiele pozytywnych doświadczeń.
Tekst i zdjęcia: Jarosław Budnik