Tutoring to metoda indywidualnej pracy z podopiecznym służąca rozwijaniu jego potencjału i motywowaniu do samorozwoju. Programu tutorski jest od roku realizowany na Uniwersytecie w Białymstoku. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, iż opieką tutorską zostali otoczeni uczniowie ze szkół ponadpodstawowych.
Program UwB oferuje realizację przez ucznia własnego projektu naukowego lub badawczego pod opieką tutora. W II tegorocznej edycji programu,po przeprowadzonej rekrutacji, uczestniczyć będą uczniowie (28 osób) z Białegostoku, Grajewa, Łomży, Bydgoszczy i Dąbrowy Białostockiej. Swoich sił w tegorocznym programie spróbują także 3 uczennice dąbrowskiego ogólniaka.
Sabinę Fiedorowicz kl. 2B zainteresował temat zaproponowany przez prof. dr hab. Edwarda W. Piotrowskiego „Złudzenia umysłu kontra symulacja: ciągu losowe – metody Monte Carlo, język Maxima”. Dr Marcin Kolemba proponując temat: „Psychologia pozytywna a jakość życia młodzieży szkolnej” zainspirował Aleksandrę Budnik kl. I B, zaś dr hab. Urszula Wróblewska tematem „W co rodzice i dziadkowie grali, kiedy byli mali” Zuzannę Pigiel kl. 3 B.
18 grudnia 2023 roku uczestnicy programu tutorskiego mieli okazji spotkać się ze swoimi podopiecznymi. Symbolicznie uczniowie szkół ponadpodstawowych otrzymali karty do biblioteki uniwersyteckiej z rąk prorektora uczelni do spraw kształcenia dr hab. Krzysztofa Korotkicha i rozpoczęli przygodę z akademickim światem nauki.
Tekst i zdjęcia: Jarosław Budnik