31sierpnia 2021 r. w dąbrowskim liceum odbyła się konferencja podsumowująca trzyletni projekt „ Królowa jest tylko jedna – Matematyka” realizowany w trzech partnerskich szkołach: w 1. Liceum w Ierapetrze z Krety oraz Technikum Zawodowym w Istambule oraz naszym liceum. W konferencji udział wzięli: Starosta Powiatu Sokólskiego – Piotr Rećko, dyrektor Wydz. Spraw Społecznych – Anna Aniśkiewicz, Andrzej Kamliński – kierownik Warsztatów Terapii Zajęciowej oraz uczniowie (także absolwenci szkoły) i nauczyciele.
Konferencja została podzielona na kilka modułów, które obejmowały zarówno prezentowanie celów projektu, jak i jego rezultatów. Jednocześnie pozwoliła podzielić się zdobytą wiedzą i doświadczeniem w realizacji projektów unijnych w programie Erasmus + z przedstawicielami organu prowadzącego. Pełna kwota dofinansowania projektu wyniosła 34262 E, nasza szkoła była organizacją koordynującą projekt. Projekt zakładał 6 mobilności po 2 dla każdego kraju wśród kadry pedagogicznej i uczniów. Goście mogli zapoznać się z najważniejszymi celami i rezultatami projektu, obejrzeć prezentacje przypominające poszczególne jego etapy, zaś uczestnicy mobilności podzielili się wrażeniami i doświadczeniami z udziału w jego realizacji, jednocześnie degustując m.in. tureckie smakołyki niedawno przywiezione ze Stambułu.
Celem projektu była poprawa wyników osiąganych przez uczniów w zakresie matematyki, ale także szukanie przez pedagogów innowacji w nauczaniu matematyki oraz zacieśnienie współpracy między szkołami z różnych krajów i wymiana doświadczeń. Do niewątpliwych atutów spotkań integracyjnych zaliczyć należy również doskonalenie umiejętności językowych, zarówno ze strony młodzieży, jak i kadry pedagogicznej.
W ramach projektu odbyło się sześć mobilności. Trzy z nich skierowane były dla kadry edukacyjnej oraz trzy dla młodzieży. W trakcie tych mobilności uczestnicy wyjeżdżali do Grecji, Turcji i przyjmowali gości u siebie. W Polsce realizowane były gry matematyczne, gry miejskie, konkursy, Matematyczna Liga Mistrzów oraz warsztaty dla nauczycieli. W Grecji poznawali ideę Golden Ratio, czyli tzw. Złotej Proporcji i różnorakie możliwości jej zastosowania w sztuce np. rzeźbie, muzyce, malarstwie współczesnym. W Turcji z kolei rozważano ideę związku matematyki z innymi naukami a także brali udział w targach edukacyjnych, w których szkoła turecka jest ekspertem.
Poza mobilnościami podejmowane były również inne działania w ramach projektu. Były to: 3 eventy informujące społeczność Dąbrowy Białostockiej o idei projektu, 4 spotkania z rodzicami uczniów wyjeżdzających do Grecji i Turcji, tworzenie strony internetowej informującej o idei projektu, 6 wirtualnych spotkań z nauczycielami z Grecji i Turcji ustalających szczegóły w zakresie mobilności, prezentacje i filmy w języku angielskim, pokazujące uroki poszczególnych krajów Polski, Turcji, Grecji, prezentacje merytoryczne dotyczące między innymi Golden Ratio, gier matematycznych, fraktali, starożytnych matematyków oraz polskich, greckich i tureckich naukowców i ich wkładu w dorobek światowej nauki.
„Można powiedzieć, że projekt przyniósł wiele pozytywnych aspektów. Z jednej strony było to doskonalenie języka angielskiego. Z drugiej strony matematyka stała się bliższa sercu, z racji tego iż projekt nastawiony był właśnie na to, aby pokazać ją w inny sposób, nie tylko w formie zajęć lekcyjnych. Kolejnym atrybutem programu była wielokulturowość, czyli przełamanie oporu związanego z kontaktem z Grekami i Turkami. Po drugiej stronie spotkaliśmy się z fantastycznymi, otwartymi i przyjaźnie nastawionymi ludźmi. Możemy stwierdzić, iż projekt należy uznać za bardzo udany. Cieszymy się że pozwolono nam zrealizować go w całości w ciągu tych trzech ostatnich lat, a także liczymy na to, że nie będzie ostatnim” – podsumował Jarosław Budnik.
Na zakończenie spotkania goście i uczestnicy mieli okazję obejrzeć pamiątkową tablicę poświęconą realizacji projektu, zawierającą jednocześnie prezenty od szkół partnerskich , jak i zdjęcia.
Za sukcesem projektu odpowiada kadra pedagogiczna. Projekt był koordynowany przez Edytę Ołdziejewską – Budnik. W jej działaniach wspierał ją Jarosław Budnik, wieloletni dyrektor szkoły, doświadczony w realizacji projektów edukacyjnych głównie ze środków Unii Europejskiej. Joanna Krahel – nauczyciel matematyki i Jolanta Konstańczuk, nauczyciel fizyki i matematyki odpowiadały za stronę merytoryczną, zaś w pierwszej fazie projektu jego koordynatorem była również Paulina Podolak. Na płaszczyźnie językowej projekt koordynowała Elżbieta Kondracka, którą w razie potrzeb wspomagały inne nauczycielki języka angielskiego – Mirella Stupak, Joanna Pigiel i Katarzyna Haponik. Wsparcie logistyczne i techniczne zapewniali Janusz Bielawski – opiekun klas mundurowych oraz Tomasz Leszkowicz, Tomasz Sztukowski i Mirosław Tokajuk – nauczyciele wychowania fizycznego.
Tekst: Edyta Budnik, zdjęcia: Krzysztof Boruch