Z Teatrem Wierszalin o Mickiewiczu, ”Dziadach”, poezji i teatrze…

27/05/2020 Inne

Dn.26.05.2020 r. Teatr Wierszalin zawitał wirtualnie do Dąbrowy Białostockiej w ramach „Objazdu mickiewiczowskiego w sieci – wzorem  Reduty”. Uczniowie klas drugich,  realizujący zakres rozszerzony z języka polskiego, a jednocześnie najzdolniejsi humaniści,  mieli okazję uczestniczyć w bardzo oryginalnym e-projekcie edukacyjnym zainicjowanym przez zespół teatralny pod kierownictwem Piotra Tomaszuka. W sytuacji pandemii koronawirusa Teatr Wierszalin wpadł na ciekawy pomysł kontynuacji swojej działalności – „Jeździmy wirtualnie – widzimy się realnie”. Idea e-projektu nawiązuje do zainicjowanego w 1924 roku przez Juliusza Osterwę i Mieczysława Limanowskiego objazdu z teatrem z najlepszymi polskimi spektaklami po  Kresach Wschodnich ówczesnej Rzeczpospolitej.

Przez weekend  dąbrowscy licealiści mieli możliwość  obejrzenia w Internecie archiwalnej wersji „Dziadów”, udostępnionej przez artystów, będącej  adaptacją III cz.  dramatu Mickiewicza.  Potem umówieni byli na wirtualne spotkanie z reżyserem i dyrektorem Teatru Wierszalin – Piotrem Tomaszukiem. Towarzyszyli mu: aktorzy – Rafał Gąsowski (odgrywający rolę Konrada), Dariusz Matys (ks. Piotr),  scenograf –  Mateusz Kasprzak oraz twórca muzyki: Jacek Hałas. Spotkanie zostało zaaranżowane w siedzibie Teatru Wierszalin w Supraślu za pośrednictwem popularnego komunikatora. Odbywało się w ramach formuły- „wy pytacie, my mówimy”. Najpierw Piotr Tomaszuk opowiadał młodzieży o znaczeniu święta dziadów, tłumaczył magiczną  formułę „Dziadów” – Nocy Drugiej”. Potem interpretował miejsca akcji – m.in. celę Konrada. W opowieści wykorzystano ciekawe  efekty multimedialne. Reżyser dużo uwagi poświęcił także historii adaptacji teatralnych „Dziadów” a także znaczeniu tego dzieła w historii polskiej literatury. O kreacjach aktorskich Konrada i ks. Piotra opowiadali aktorzy odtwarzający główne role. Nie zabrakło także wtajemniczenia młodzieży w proces powstawania oryginalnej wierszalińskiej muzyki i bogatej scenografii. Pytania uczniów dotyczyły problemów związanych z adaptacją sceniczną tak trudnego dzieła, samym procesem twórczym, pracą aktora czy też specyfiką wierszalińskich „Dziadów”. Dwie uczennice: Waleria Łukaszewicz i Małgorzata Sawoszewicz otrzymały koszulki od Teatru Wierszalin za interesujące pytania. W ocenie Piotra Tomaszuka spotkanie z dąbrowskimi licealistami należało do jednego z ciekawszych, jakie odbyło się w ramach e-projektu: „Objazd mickiewiczowski  w sieci – wzorem  Reduty”.

Warto zauważyć, że omawiany spektakl  pełni istotną rolę w dorobku artystycznym grupy Wierszalin. Piotr Tomaszuk twierdzi: Przeczytać Mickiewicza – to jedno. Zrozumieć Mickiewicza – to drugie. Ale usłyszeć Mickiewicza, to coś jeszcze zupełnie innego. 
Osobiście, po dwóch latach spędzonych na pracy nad „Dziadami”, mam wrażenie, że są one wielką partyturą. Ta muzyka ukryta jest w słowach, to requiem dedykowane męczennikom „narodowej sprawy”.

Spektakl został doceniony przez krytykę teatralną, co potwierdzają liczne nagrody:

* GRAND PRIX 23. Festiwalu Zderzenie Teatrów Kłodzko 2017,

* Nagroda Marszałka Województwa Opolskiego podczas 43. Opolskich Konfrontacji Teatralnych „Klasyka Polska”,

* Nagroda krytyków na 23. Festiwalu Zderzenie Teatrów Kłodzko 2017 za kreację aktorską w „Dziadach – Nocy Drugiej” dla Rafała Gąsowskiego,

* Nominacja do nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kreację aktorską w sezonie 2016/2017 za rolę Konrada w „Dziadach – Nocy Drugiej” dla Rafała Gąsowskiego.

Tekst: Edyta Ołdziejewska – Budnik